Isnin, 28 September 2009

Ilmu, Iman, dan Amal

Ilmu, Iman, dan Amal adalah merupakan cogan kata dan prinsip bagi pasukan Tunas Kadet Remaja Sekolah mahupun bagi pasukan Kadet Remaja Sekolah.

Cogan kata ini memberikan pengertian yang sangat mendalam untuk dihayati oleh setiap anggota KRS. Melalui cogan kata ini, setiap anggota dituntut untuk memperolehi ilmu dalam kehidupan. Ilmu yang dipelajari dan diperolehi itu haruslah disertai dengan keimanan dan keyakinan yang sangat mendalam kepada Allah Taala. Seterusnya dengan ilmu dan keimanan itu haruslah kita beramal dengannya.

Kami ingin memberikan satu contoh tentang perkaitan ilmu, iman, dan amal ini. Dalam kehidupan kita, sangat dituntut untuk mempelajari tentang ilmu penulisan. Dengan ilmu dan kemahiran menulis ini, kita akan dapat menghargai dan menghayati keindahan dan keagungan Allah yang telah menciptakan setiap sesuatu dalam kehidupan, contohnya alatan untuk menulis, perkataan dan sebutan yang lahir daripada kehidupan manusia yang ditentukan olehNya, dan melalui penulisan juga seseorang itu dapat menunjuk dan menulis tentang keagungan Allah untuk dibaca dan ditatap oleh manusia lain. Seterusnya kita beramal pula dengan ilmu penulisan itu untuk menulis dan menyampaikan ilmu kepada orang lain.

Oleh itu budaya ilmu, iman, dan amal ini perlulah kita laksanakan dalam kehidupan. Terutamanya bagi anggota KRS yang sentiasa berpegang kepada prinsip ini dalam melaksanakan setiap aktiviti KRS. Semoga dengan cogan kata ini, kita dapat memupuk satu sikap yang bertambah baik di kalangan setiap anggota pada setiap pelaksanaan harian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan