Ahad, 25 Oktober 2009

Jata negara

Jata Negara adalah salah satu lambang bagi negara Malaysia. Dalam jata negara ini ditunjukkan bintang berbuca 14 melambangkan 13 buah negeri dalam Malaysia dan 1 pentadbiran Wilayah Persekutuan. Bulan memberi simbol kepada agama Islam sebagai agama rasmi negara.

5 bilah keris menunjukkan terdapat 5 buah Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu pada suatu ketika dahulu iaitu Perlis, Kedah, Kelantan, Terengganu, dan Johor.

Bahagian kiri jata tersebut ditunjukkan dengan gambar pokok pinang dan pokok melaka. Pokok pinang memberi erti kepada negeri Pulau Pinang dan pokok melaka memberi erti negeri Melaka. Kedua-dua negeri ini merupakan negeri Selat.

Empat jalur yang sama besar berwarna merah, hitam, putih, dan kuning ini menunjukkan warna-warna bagi Negeri-negeri Melayu Bersekutu dahulu iaitu Pahang, Selangor, Negeri Sembilan, dan Perak.

Tiga bahagian di penjuru perisai sebelah bawah itu ditunjukkan dengan logo bagi negeri Sabah dan Sarawak. Manakala di bahagian tengahnya ditunjukkan dengan gambar bunga raya iaitu bunga kebangsaan Malaysia.

Dua ekor harimau yang mengapit perisai tersebut melambangkan semangat kesetiaan dan kekuatan untuk melindungi negara dari sebarang ancaman.

Di bahagian bawah jata tersebut dituliskan cogan kata 'Bersekutu Bertambah Mutu' dengan tulisan rumi dan tulisan jawi. Warna kuning pada datar cogan kata tersebut merujuk kepada warna raja-raja Melayu yang sentiasa ditaati oleh seluruh rakyat Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan