Ahad, 25 Oktober 2009

Tatacara perkhemahan


Perkhemahan merupakan salah satu aktiviti sinonim bagi pasukan unit beruniform di sekolah. Untuk melaksanakan aktiviti perkhemahan, beberapa tatacara dan panduan perkhemahan harus dipatuhi untuk memastikan aktiviti perkhemahan dapat dilaksanakan dengan lebih berjaya.

Panduan tapak perkhemahan
  1. Tapak perkhemahan haruslah rata untuk memudahkan mendirikan khemah.
  2. Terlindung daripada tiupan angin kencang. Kawasan seperti balik bukit, atau kawasan berpohon besar sesuai dijadikan tapak perkhemahan tetapi haruslah dipastikan tiada dahan reput atau batuan besar yang mungkin membahayakan.
  3. Berdekatan dengan punca air agar mudah untuk memasak, membasuh, mandi, dan mendapat bekalan air bersih yang cukup.
  4. Pandangan yang menarik supaya lebih seronok dan terhibur semasa berkhemah.
  5. Mendapat sinar cahaya matahari pagi untuk tujuan mengeringkan kelembapan bahagian dalam khemah dan pakaian yang disidai di ampaian.
  6. Berdekatan dengan trek atau laluan supaya mudah untuk bergerak meninggalkan kawasan perkhemahan jika berlaku kecemasan.
Setelah mengenal pasti kawasan perkhemahan yang sesuai, bolehlah didirikan khemah dan membina gajet-gajet penting untuk keperluan aktiviti harian. Gajet yang biasanya didirikan adalah sebagai alat atau 'perabot' untuk memastikan semua alatan yang dibawa dapat disimpan dengan kemas dan tersusun.

Daripada Unit Aktiviti dan Latihan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan